fbpx
Πέμπτη, 11 Ιανουαρίου 2018 11:19

Δημητριακά ολικής: Πώς προστατεύουν τον οργανισμό;

Τα δημητριακά αποτελούν τη βάση της ανθρώπινης διατροφής από την αρχαιότητα. Ιδιαίτερα, τα δημητριακά ολικής άλεσης είναι πλουσιότερα σε βιταμίνες, μέταλλα, φυτικές ίνες, φυτοχημικές ουσίες και πολλά άλλα θρεπτικά συστατικά. Οι συστάσεις διατροφής σε όλο τον κόσμο συνιστούν την κατανάλωση δημητριακών ολικής λόγω των αυξανόμενων ενδείξεων ότι ενισχύουν την υγεία πέρα από την απλή παροχή ενέργειας και θρεπτικών ουσιών.

Από στοιχεία πολλών μελετών προκύπτει ότι η κατανάλωση δημητριακών ολικής άλεσης σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2. Ο διαβήτης τύπου 2 αποτελεί μείζον πρόβλημα υγείας σε παγκόσμιο επίπεδο. Ο κίνδυνος εμφάνισής του συνδέεται με πολλούς παράγοντες, ένας εκ των οποίων είναι η παχυσαρκία. Ένα από τα αποτελεσματικότερα μέτρα τόσο για την πρόληψη όσο και για τη διαχείριση του διαβήτη είναι η σωστή διατροφή.

Η αυξημένη κατανάλωση δημητριακών ολικής άλεσης μειώνει τον κίνδυνο αύξησης του σωματικού βάρους / της παχυσαρκίας και του διαβήτη τύπου 2. Βελτιώνει την μεταβολική ομοιόσταση και καθυστερεί ή εμποδίζει την ανάπτυξη του διαβήτη τύπου 2 και των επιπλοκών του, καθώς βελτιώνει την ανοχή στη γλυκόζη. Δύο έως τρεις μερίδες δημητριακών ολικής άλεσης ημερησίως, μειώνουν τον κίνδυνο για διαβήτη τύπου 2 κατά 20-30%. Ακόμη και η κατανάλωση μίας μερίδας την ημέρα μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη.

Οι δίαιτες που είναι πλούσιες σε δημητριακά ολικής άλεσης και φυτικές ίνες μπορούν να προσφέρουν προστασία από τον διαβήτη, επειδή μειώνουν την πρόσληψη ενέργειας, εμποδίζουν την αύξηση του σωματικού βάρους και έχουν άμεση επίδραση στην αντίσταση στην ινσουλίνη, βελτιώνοντας την ευαισθησία στην ινσουλίνη. Έχει ιδιαίτερη σημασία ότι τα δημητριακά ολικής έχουν χαμηλές τιμές γλυκαιμικού δείκτη που οδηγούν σε χαμηλότερα επίπεδα γλυκόζης στον ορό και μειωμένη παραγωγή ινσουλίνης. Επίσης, βελτιώνουν την ανοχή στη γλυκόζη.

Η προστατευτική τους επίδραση σχετίζεται εν μέρει με συστατικά, όπως το μαγνήσιο, η βιταμίνη D, το φολικό οξύ και το κάλιο. Το μαγνήσιο ωφελεί στον μεταβολισμό των υδατανθράκων και στην ευαισθησία στην ινσουλίνη και η υψηλότερη πρόσληψη διαιτητικού μαγνησίου έχει συσχετιστεί με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2.

Οι φυτικές ίνες δρουν προστατευτικά ενάντια στο διαβήτη, επιβραδύνοντας την απορρόφηση και την πέψη των υδατανθράκων και οδηγούν σε μειωμένη ανάγκη για ινσουλίνη, μειώνοντας την γλυκαιμική απόκριση.

Επιπλέον, τρία συστατικά που υπάρχουν στα δημητριακά ολικής - το μαγνήσιο, ο ψευδάργυρος και το φερουλικό οξύ – δρουν συνδυαστικά. Ο ψευδάργυρος βελτιώνει την έκκριση ινσουλίνης, το φερουλικό οξύ υπερασπίζεται τους στρεσογόνους παράγοντες των β-κυττάρων του παγκρέατος, το μαγνήσιο βελτιώνει την δράση της ινσουλίνης κι ως αποτέλεσμα, τα επίπεδα γλυκόζης παραμένουν κανονικά.

Επομένως, τόσο τα άτομα που πάσχουν από διαβήτη τύπου 2 όσο και τα υγιή άτομα είναι καλό να εντάξουν τα δημητριακά ολικής στην καθημερινή τους διατροφή!

Αθανάσιος Τσιούδας, διαιτολόγος-διατροφολόγος


Βιβλιογραφία

Damien P Belobrajdic, A. R. (2013). The potential role of phytochemicals in wholegrain cereals for the prevention of type-2 diabetes. Nutrition Journal.

Emily D. Parker, S. L. (2013). The association of whole grain consumption with incident type 2 diabetes:the Women’s Health Initiative Observational Study. Annals of Epidemiology, 321-327.

Rafael Borneo, A. E. (2011). Whole grain cereals: functional components and health benefits. The Royal Society of Chemistry.

Sedigheh Yamini, P. R. (2014). Qualified health claim for whole-grain intake and risk of type 2 diabetes: an evidence-based review by the US Food and Drug Administration. Nutrition Reviews, 601-611.

Stephen Lillioja, A. L. (2013). Whole Grains, Type 2 Diabetes, Coronary Heart Disease, and Hypertension: Links to the Aleurone preferred over Indigestible Fiber. National Institutes of Health, 242-258.

Neochorouda, 54500,
Thessaloniki | Greece
General Enquiries
info@tsakirisfamily.gr
Call us Today
+30 2310 787 545